
Hvis du ønsker at øge dit salg eller få flere henvendelser online, er det alfa omega, at din virksomhed bliver fundet på Google. Her kommer søgemaskineoptimering, som forkortes SEO, ind i billedet. En disciplin, der hjælper din virksomhed med at blive synlig på Google, så du øger trafikken til dit website og får flere ordrer eller henvendelser.
Råd nummer 1: Kend dine begrænsninger
De fleste virksomheder vælger at få et digitalt marketingbureau til at stå for optimeringen af deres website. Det skyldes både, at de fleste ikke selv har kompetencerne til det og at et bureau kan skabe de bedste resultater, da de er specialiserede og arbejder med det dagligt. Det er derfor et godt råd at overveje, om søgemaskineoptimering hører under ens egne kompetencer eller om man gør klogt i at finde en samarbejdspartner, der er ekspert på området. Selvom det kan føles angstprovokerende for især små og mellemstore virksomheder at kaste et fast månedligt beløb efter noget, de ikke har så stor forstand på eller kender værdien af, så forsvinder tvivlen, når de ser resultaterne.
Råd nummer 2: Undgå en af de største fejltagelser
Alligevel sker det engang imellem at virksomheder, der oplever mærkbare resultater efter at have indledt et samarbejde med et bureau, pludselig vælger at stoppe samarbejdet i troen om, at deres website er optimeret i sådan en grad, at det må være tilstrækkeligt. Det er en af de største fejltagelser, du som virksomhed kan begå inden for SEO. Søgemaskineoptimering er en kontinuerlig proces, der aldrig stopper, og hvis du stopper processen, skal du forberede dig på at miste den placering og værdi på Google, som du har brugt penge og energi på at få og at dine konkurrenter snupper alt salget og alle henvendelserne. Det er spild af tid og dyrere for dig end at fortsætte det gode samarbejde.
Råd nummer 3: Vælg et bureau, du kan regne med
Men hvis du til gengæld ikke er tilfreds med de resultater, som dit nuværende bureau har skabt og dit website ikke har den placering på Google, som du var blevet lovet i første omgang, så skal du selvfølgelig ikke forblive loyal. Så bør du i stedet se dig om efter en ny samarbejdspartner, der kan løfte opgaven for dig og skabe resultater, der kan mærkes på bundlinjen. Du skal med andre ord huske på, hvad dit mål er og løbende holde øje med, om midlet til målet er det optimale eller om du bør genoverveje situationen.
Læs mere om søgemaskineoptimering, hvis du er interesseret i, hvordan et bureau helt konkret arbejder med SEO. Her er de tre steps; research, analyse og implementering, særligt vigtige. Et eksempel på en SEO-proces er: Analyse af online situation og status, søgeordsanalyse med definering af søgeord og forretningsgivende fokus, teknisk analyse, implementering og webanalyse, linkbuilding og effektmåling for arbejdet og indsatsen. Du kan med fordel kontakte forskellige bureauer og høre, hvordan de bedst muligt kan hjælpe dig med at forbedre din forretning.